Оприлюднено проект розпорядження Держфінпослуг «Про погодження проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо застосування тимчасових адміністрацій як інструменту відновлення платоспроможності небанківських фінансових установ)

Закон України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг” (далі – Закон) розглядає запровадження інституту тимчасових адміністрацій виключно як захід впливу, тобто як інструмент покарання, в той час як світовий досвід та вітчизняне законодавство про банківську діяльність розглядають цей досвід під більш широким кутом зору, а саме як інструмент відновлення платоспроможності фінансової установи, яка потрапила у скрутне фінансове становище, в тому числі не зі своєї вини.

В зв‘язку з цим пропонується наблизити умови введення інституту тимчасової адміністрації у небанківських фінансових установах до світової практики та гармонізувати із законодавством про банки та банківську діяльність.

Метою діяльності тимчасової адміністрації та головним її завданням є приведення справ небанківської фінансової установи у відповідність до чинного законодавства, відновлення платоспроможності, забезпечення усунення виявлених порушень, причин і умов, які призвели до погіршення фінансового стану, і здійснення інших заходів щодо санації небанківської фінансової установи.

Проблеми розгортання кризи на рівні окремої небанківської фінансової установи не є локальними.  Окрема фінансова установа є частиною господарської системи. Кризові явища в її діяльності, загроза визнання установи банкрутом мають негативні наслідки не тільки для її кредиторів (з точки зору ризику незадоволення вимог), а й для усіх суб’єктів макроекономічної системи.

Споживач не отримує фінансові послуги. Фінансові компанії не виконують свої зобов’язання.  Порушується відповідність між попитом та пропозицію на споживчому ринку, що може призвести до зростання рівня плати за надання послуг. Працівники небанківської фінансової установи втрачають роботу. Отже, держава, з одного боку, втрачає платника податків та обов’язкових платежів, що зменшує надходження до державного бюджету і ще більше посилює його дефіцит, з іншого – погіршується макроекономічна ситуація в країні у зв’язку з розбалансованістю економіки та її невідповідністю ринковим вимогам.

Таким чином, у банкрутстві фінансової установи не зацікавлений жоден суб’єкт макроекономічної системи. Отже, проблема кризи та банкрутства, його прогнозування та запобігання, має не тільки локальний (для окремої фінансової установи), а й загальнодержавний характер.

Отже, розробка проекту Закону зумовлена тим, що існує нагальна потреба врегулювання цих питань шляхом внесення змін до законодавчих актів, які б дозволили розглядати призначення тимчасової адміністрації, зокрема як захід відновлення платоспроможності небанківської фінансової установи, а також підвищили ефективність тимчасових адміністрацій.

Основними цілями розробки проекту Закону є:

  • вдосконалення застосування інституту тимчасових адміністрацій, зокрема, як інструменту відновлення платоспроможності небанківської фінансової установи;
  • забезпечення захисту прав споживачів фінансових послуг;
  • розширення повноважень тимчасових адміністраторів;
  • посилення відповідальності тимчасових адміністраторів;
  • посилення відповідальності осіб, які чинять супротив введенню тимчасової адміністрації.

Альтернативою проекту Закону є залишення існуючого стану речей. Однак при обранні такого способу значна кількість питань, пов’язаних із відновленням платоспроможності небанківської фінансової установи при застосуванні Держфінпослуг заходу впливу у вигляді призначення тимчасової адміністрації, залишиться неврегульованою.

Реалізація проекту Закону забезпечить підвищення ефективності діяльності тимчасових адміністрацій, що в свою чергу сприятиме захисту прав споживачів фінансових послуг небанківських фінансових установ.

У разі прийняття відповідного регуляторного акта будуть дотримані принципи державної регуляторної політики відповідно до Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” та вдосконалиться процедура виконання заходів впливу у вигляді призначення тимчасової адміністрації.

Державний контроль та нагляд за дотриманням вимог зазначеного регуляторного акта здійснюватиметься Держфінпослуг.

Очікувані результати прийняття регуляторного акта

Витрати бюджету відсутні

Вигодою для громадян є посилення рівня захисту прав споживачів фінансових послуг шляхом застосування заходів впливу з метою запобігання порушенням законодавства на ринках фінансових послуг та їх припинення

Витрати громадян відсутні

Станом на 01.10.2010 року кількість фінансових установ, унесених до Державного реєстру фінансових установ, становила – 1973, із них:

  • страхових компаній – 451;
  • кредитних установ – 746;
  • ломбардів – 416;
  • фінансових компаній – 212;
  • довірчих товариств – 2;
  • адміністраторів недержавних пенсійних фондів – 43,
  • інших фінансових установ – 1;

Станом на 01.10.2010 року кількість виданих сертифікатів на право здійснення тимчасової адміністрації небанківських фінансових установ становила – 37;

Станом на 01.10.2010 кількість розпоряджень Держфінпослуг  відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації становила – 5.


Опубліковано у Новини. Додати до закладок Постійне посилання.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*


9 − = сім

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>