Проект USAID «Розвиток фінансового сектору» презентував дослідження фінансової грамотності та захисту прав споживачів фінансових послуг в Україні

У приміщенні готелю «Хайятт Редженсі Київ» 6 грудня 2010 року було презентовано результати дослідження фінансової грамотності й захисту прав споживачів фінансових послуг, яке проводив проект USAID «Проект розвитку фінансового сектора».

У цьому заході взяли участь високопоставлені посадові особи Уряду України, Національного банку України, Держфінпослуг, Державної комісії з цінних паперів і фондового ринку, Світового банку, Посольства США в Україні, керівники провідних банків й інших фінансових установ, численні українські й іноземні експерти, представники ділових засобів масової інформації. Ринок кредитних спілок представляли президент Об’єднання кредитних спілок «Програма захисту вкладів», керівник групи радників Всеукраїнської асоціації кредитних спілок Андрій Оленчик і президент Всеукраїнської асоціації кредитних спілок Вікторія Волковська. При цьому, Андрій Оленчик взяв участь в обговоренні результатів зазначеного дослідження як панеліст.

Зокрема, за результатами дослідження, ступінь поширення фінансових послуг в Україні залишається низьким, 39 % населення не мають банківського рахунку, більшість громадян користуються лише банківськими фінансовими послугами.

Найбільш поширеними фінансовими послугами є оплата комунальних платежів через банк (78 %), користування банківським рахунком (61 %), проведення платежів через термінали (38 %), обмін валюти (31 %).

Майже 30 % опитаних у рамках дослідження мають заборгованість (взяли кредит) і близько 20 % користуються послугами переказу коштів. Лише 11 % має ощадний депозит у банку та практично не користується інвестиційними послугами. Такими фінансовими інструментами, як акції, облігації або інвестування в недержавні пенсійні чи інвестиційні фонди, користується лише 2 % респондентів.

72 % респондентів зазначили, що не мають непогашеної кредитної заборгованості, 28 % – мають. 24 % отримали споживчий кредит, 2 % – кредит на авто й 2 % – іпотечний.

Також дослідження показало, що населення зацікавлено отримувати багато інформації про фінансові продукти. Так 29 % опитуваних хотіли б дізнатися більше про споживче кредитування, 16 % – про депозитні рахунки, 14 % – про банківські картки, 13 % – про поточні банківські рахунки.

Незважаючи на це, 23 % респондентів взагалі не зацікавлені в тому, щоб отримувати інформацію про фінансові послуги, причому люди старшого віку (45-60 років) є найбільш пасивним щодо отримання знань (28 % людей старшого віку не цікавляться жодними фінансовими послугами). Таку відсутність інтересу до фінансових послуг проект пояснює низкою причин: брак коштів, слабка довіра, нерозуміння того, як користуватися фінансовими послугами.

Крім того, у рамках дослідження, респонденти надали відповідь про джерела інформації при виборі фінансової установи: 52 % обирає установу за порадою родичів і друзів, 25 % – звертаються до консультантів, 23 % – знайомляться з інформаційними матеріалами цих фінансових установ. До речі, рекламі та рекомендаціям незалежних фінансових консультацій люди не приділяють суттєвої уваги.

Результати досліджень показали й те, що в 24 % респондентів виникали проблеми в роботі з фінансовими установами. Найчастіше це відбувалося навколо банківських депозитів і споживчих кредитів (29 % та 28 % відповідно). У цілому, 44 % респондентів вважають, що в разі виникнення конфлікту, він буде вирішений на користь фінансової установи й лише 17 % налаштовані оптимістично та вважають, що конфлікт буде вирішено на їхню користь. Цікаво, що на Заході країни люди більш впевнені у вирішенні конфліктів на свою користь, ніж в інших регіонах.

Цікавим є результати аналізу ставлення українців до отримання кредитів. Так більше третини (38 %) вважає виправданим купувати в кредит, близько 18 % – брати на себе кредитні зобов’язання.

Пересічний громадянин України не сприймає ідею жити в борг. Більшість покладається на себе, а не на кредитні кошти. 77 % респондентів сказали, що не мають ніяких боргів, і лише 19 % визнали, що мають кредити або іншу заборгованість.

Більшість респондентів з тих, хто цікавляться новинами фінансового ринку, отримують інформацію з традиційних засобів масової інформації, друкованих видань і телебачення (67 %). «Сарафанне радіо» є другим вагомими джерелом інформації – 19 % дізнається про фінансові установи від друзів і знайомих, третім найбільш поширеним джерелом інформації є Інтернет, а саме спеціалізовані веб-сайти. Реклама посідає лише четверте місце за популярністю серед джерел інформації.

Опубліковано у Новини. Додати до закладок Постійне посилання.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*


один × = 2

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>