Підприємці on-line!

Економічні реформи – це те, чого український бізнес насамперед очікує від влади. У відповідь на очікування Президент України в рамках роботи Комітету з економічних реформ запропонував суспільству Програму економічних реформ на 2010-2014 рр. “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада”. Один з розділів програми визначає основні напрями розвитку бізнесу та підтримки підприємництва і має промовисту назву “Дерегуляція і підтримка підприємництва”.

Перший реальний крок до реалізації цих положень здійснила наприкінці жовтня Верховна Рада України. Парламент прийняв Закон “Про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” щодо проведення електронної реєстрації” (далі – Закон). Він передбачає встановити онлайн-спілкування між підприємцями, зацікавленими в реєстраційних діях, і держреєстратором. Приймаючи цей документ, законодавець мав на меті створити електронну систему реєстрації суб’єктів господарювання, що має бути прозоріша і доступніша для населення. Відтак пропонується поставити на електронний конвеєр державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, а також запити на отримання відомостей зі списку ЄДРПОУ, внесення до державного реєстру змін щодо суб’єктів господарювання, резервування найменування юридичної особи та її припинення. Однак передбачається, що реєстрація фізичних осіб – підприємців здійснюється держреєстратором при поданні електронних документів як факт посвідчення заняття особою підприємницькою діяльністю та значно спрощує будь-яку процедуру оформлення документів. Водночас реєстрація змін у відомостях фізичних осіб – підприємців здійснюється тільки відповідно до паперових носіїв.

Згідно з положеннями Закону документи для державної реєстрації можуть відправлятися в електронному форматі, а державний реєстратор тепер зобов’язаний здійснювати облік отриманих від заявника електронних документів. Потім держреєстратор направляє заявнику підтвердження щодо факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії і направляє заявнику відповідний документ в електронному вигляді, а також на паперовому носії. За наявності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації заявнику направляється відповідне повідомлення в електронній формі.

Електронні документи, подані для проведення державної реєстрації, оформляються згідно з вимогами законодавства у сфері електронних документів та електронного документообігу, а також електронного цифрового підпису.

Проте на “покращення життя вже сьогодні” розраховувати не варто: Закон набере чинності через дев’ять місяців з моменту опублікування. За цей час Держкомпідприємництва має розробити і розмістити на своєму інтернет-порталі всю інформацію, необхідну для здійснення електронної реєстрації суб’єктів господарювання.

Коментарі фахівців

Керівник судового департаменту АО “АФ Актіо” Ольга Просянюк:

- Прийнятий нещодавно Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” щодо проведення електронної реєстрації” передбачає для осіб, які звертаються за державною реєстрацією юридичних осіб, можливість подання документів не в паперовому, а в електронному вигляді. До документів, які у такому випадку можуть бути оформлені як електронні, належать у тому числі установчі документи юридичної особи (наприклад, статут для товариств з обмеженою відповідальністю). Крім того, замість квитанції про оплату реєстраційного збору в цьому разі подається примірник електронного розрахункового документа, засвідченого цифровим підписом.

Така процедура не є новою для вітчизняного підприємництва, оскільки суб’єкти господарювання вже могли оцінити переваги та недоліки електронного документообігу на прикладі подання електронної звітності до органів державної податкової служби та фондів державного соціального страхування. Електронний документообіг характеризується насамперед тим, що особа – володілець електронного цифрового підпису ставить його на паперовому документі замість власноручного підпису, внаслідок чого документ в електронній формі з правового погляду вважається підписаним цією особою. Своєю чергою, особа, яка отримує такий документ, за допомогою спеціального ключа може лише ознайомитися з ним і не має права вносити до нього зміни. Усі згадані операції потребують не тільки відповідного програмного забезпечення, але й матеріальних засобів, за допомогою яких вчиняється електронний цифровий підпис і отримати які можна в акредитованих центрах сертифікації ключів. Є також сподівання на те, що Держкомпідприємництва належним чином організує створення правової та технічної бази для таких новел, оскільки інакше вказані зміни можуть залишитися виключно на папері.

Суб’єктам господарювання важливо пам’ятати, що відповідно до внесених законодавчих змін електронні документи вважаються поданими, а отже, одержаними державним реєстратором з часу надходження заявникові електронного повідомлення про одержання такого електронного документа державним реєстратором. Слід також зазначити, що нововведення не стосуються змін до установчих документів юридичної особи, а тому в разі внесення таких змін зацікавлені особи повинні звертатись безпосередньо до органу державної реєстрації з відповідним переліком документів.

У зв’язку з цим необхідно позитивно оцінити можливість використання електронних документів для державної реєстрації юридичних осіб, однак вона не є панацеєю, і тому, як і в разі подання електронної звітності, не замінить повністю паперову форму співпраці з державним реєстратором і не стане на заваді всім можливим зловживанням чи порушенням, що можуть відбуватись на практиці.

Керуючий партнер LCF Law Group Ганна Огренчук:

- Не секрет, що однією з найбільших проблем для України є не відсутність належної законодавчої бази, а низька правова культура населення, що спричиняє низький рівень виконання законів на території країни. Досить важлива для цього процесу ефективність механізму правового застосування, на яку впливає велика кількість факторів. Основними серед них, безумовно, є економічні, а саме: неналежне матеріально-технічне забезпечення органів державної влади.

Так, впровадження онлайн-спілкування між державними реєстраторами та підприємцями, безперечно, має значно прискорити та спростити здійснення реєстраційних дій. Однак слід визнати, що на даний час державні реєстратори не мають належного забезпечення комп’ютерною та офісною технікою, а також швидкісного доступу до мережі Інтернет, що може звести нанівець усі намагання законодавця.

Я вважаю, що вказана новела Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” жодним чином не вплине на дохід юридичних фірм, які займаються державною реєстрацією. Така ситуація пов’язана з тим, що фактично зміниться лише форма подання документів та спілкування між державним реєстратором і підприємцем. Незважаючи на це, усі вимоги вказаного Закону та інших відповідних нормативно-правових актів мають бути дотримані, що вимагатиме від їх заявника належної юридичної кваліфікації. Таким чином, підприємці будуть змушені в цьому разі звертатися до фахівців.

Іншим очікуваним результатом прийняття Закону є зменшення рівня корупції у сфері державної реєстрації. Слід зазначити, що в Україні подолання корупції є одним із пріоритетних завдань, які поставила перед собою нова влада. Імовірно, позитивну роль у цьому процесі зможе відіграти і Закон, однак боротьба з корупцією є надзвичайно складним процесом, який потребує комплексного підходу. Для цього потрібно не лише застосовувати необхідні правові норми, але й використовувати інші важелі, які мають органи державної влади.

Отже, поки неможливо сказати щось про вплив Закону на рівень корупції у державі та його роль у боротьбі з цим негативним явищем.

(Правовий тиждень, № 45, 12 листопада 2010)

Опубліковано у Публікації. Додати до закладок Постійне посилання.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*


дев'ять × = 18

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>